Pemulihan Home Asli gatal-gatal, Rawatan Urtikaria

Pemulihan Home Asli gatal-gatal, Rawatan Urtikaria

Gatal-gatal, juga dikenali sebagai urtikaria adalah keadaan kulit yang menyebabkan lebam merah dan kadang-kadang gatal pada kulit yang biasanya disebabkan oleh alahan kepada makanan atau ubat-ubatan tertentu. Alergen biasa yang menyebabkan urtikaria termasuk produk tenusu, ikan, kacang, perasa, bahan tambahan makanan, bahan pengawet, aspirin, dan lain-lain Ia juga boleh berlaku disebabkan oleh tekanan, virus, gigitan serangga dan toksin persekitaran.

Tanda-tanda utama urtikaria adalah kegatalan dan rasa terbakar pada kulit diikuti dengan pembentukan cincin atau tompok besar, dan bengkak pada kulit. Terdapat beberapa rawatan rumah dan rawatan semula jadi untuk keadaan kulit ini yang didapati agak berguna dalam merawat masalah tersebut. Mari kita membincangkan beberapa ubat semula jadi yang biasa digunakan untuk gatal-gatal.

Pemulihan Rumah untuk Urtikaria, Hives

Camphor - Camphor dicampur dengan kerja minyak kelapa sebagai ubat rumah yang berkesan untuk gatal-gatal. Urut tempatan dengan minyak ini membantu dalam melegakan gatal yang berterusan.

Chironji Dengan Madu - Campurkan chironji atau pistachios benih dengan madu dan mengambil satu sudu teh sebagai ubat rumah 2 hingga 3 kali.

Halia - Halia adalah ubat rumah berharga yang digunakan dalam merawat pelbagai penyakit. Mengambil masa 5 hingga 10 ml jus halia segar atau 1 hingga 2 gram kering serbuk halia bersama-sama dengan air.

Soda bikarbonat - Ambil lebih kurang. 10 hingga 20 gram soda bikarbonat (soda memasak) dan bercampur dengan 250 ml air kosong. Menggunakan penyelesaian ini sebagai aplikasi tempatan di kawasan terjejas.

Kunyit - Ia adalah agen penyembuhan semula jadi yang indah. Tumbuk beberapa kunyit mentah dan mengambil setengah hingga satu sudu teh serbuk kunyit yang dicampur dalam segelas susu panas satu atau dua kali sehari.

Mint - Sediakan campuran 5 gram pudina dalam air dan menapis penyelesaian. Tambah sedikit gula dan minum penyelesaian ini setiap hari pada waktu pagi dan petang. Gatal-gatal akan sembuh dengan meminum dua kali.

Minyak bijan - minyak bijan adalah satu lagi remedi rumah berguna untuk gatal-gatal. Masukkan kapas direndam dalam minyak bijan di bahagian dubur untuk menyembuhkan urtikaria.

Minyak biji rami - Campurkan minyak biji rami (minyak flaxseed) dua bahagian dan kapur barus (kapur) satu bahagian dalam botol kaca dan berhampiran dengan gabus yang ketat. Camphor akan mendapat dibubarkan dalam masa 10 hingga 15 minit. Sekarang memohon minyak ini di kawasan yang terjejas.

Margosa (neem) - Chew beberapa daun segar neem setiap hari. Teruskan ubat ini selama yang rasa mereka menjadi pahit, kerana dalam sarang mereka tidak rasa pahit. Sebagai alternatif, anda juga boleh mengunyah 6-7 buah-buahan hijau segar neem. Bagi kanak-kanak kecil, berikan dua buah disapu dalam 12 gram air untuk menyembuhkan gatal-gatal.

Berharap, ini ubat akan membantu anda dalam rawatan semulajadi urtikaria. Semua ubat-ubatan ini boleh dengan mudah diikuti di rumah anda.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar